«LEAVING NEVERLAND»: TO ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΤΟΝ MICHAEL JACKSON



Όσοι έχουν γεννηθεί το '70, το '80 και το '90, έχουν συνδέσει πολλές στιγμές της ζωής τους με τα τραγούδια του σούπερ σταρ Michael Jackson.
Mετά την προβολή του «Leaving Neverland», του ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε από το HBO και προκάλεσε  αντιδράσεις, πολλοί από τους φανς  άρχισαν να έχουν διαφορετική άποψη για τον Βασιλιά της Ποπ.

Το ντοκιμαντέρ σόκαρε από την πρώτη του προβολή  στο Φεστιβάλ του Σάντανς, ακόμα και κάποιους από τους θαυμαστές του Μάικλ Τζάκσον ενώ από την άλλη ήταν βούτυρο στο ψωμί των haters. 






Tο τετράωρο φιλμ του Νταν Ρις είναι χωρισμένο σε δυο μέρη και αφηγείται τις παράλληλες ζωές δύο αγοριών (αλλά και των οικογενειών τους) που συνδέθηκαν στενά με τον ποπ σταρ. 


Ο 40χρονος Γουείντ Ρόμπσον και ο 36χρονος Τζίμι Σέιφτσακ, υπήρξαν θύματα σεξουαλικής κακοποίησης -όπως ισχυρίζονται- όταν ήταν παιδιά.


«Ο Μάικλ Τζάκσον ήταν ένας από τους πιο ευγενικούς, πιο αξιαγάπητους ανθρώπους που γνώρισα ποτέ. Με βοήθησε απίστευτα με την καριέρα μου και τη δημιουργικότητά μου. Επίσης με κακοποιούσε σεξουαλικά για επτά χρόνια.» Αυτές είναι κάποιες από τις πρώτες λέξεις που ακούς από τον Γουέιντ Ρόμπσον, στην αρχή του σοκαριστικού  «Leaving Neverland». 








Ο πρώην χορογράφος της Μπρίτνει Σπίαρς, Γουείντ γνώρισε τον Τζάκσον το 1987 στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας όταν ήταν ακόμα πέντε ετών και συμμετείχε σε ένα διαγωνισμό χορού όπου κέρδισε και το έπαθλο να συναντήσει τον σούπερ σταρ της ποπ που βρισκόταν στην πόλη εκεί για δύο συναυλίες. 






Ο Τζίμι γνώρισε το είδωλο του σε ηλικία 9 ετών, όταν πρωταγωνίστησε μαζί του σε ένα διαφημιστικό της Pepsi. 






Ο Μάικλ γνωρίστηκε και τις οικογένειές των δύο αγοριών και περνούσε μαζί τους (με κάθε οικογένεια ξεχωριστά) ολόκληρες ημέρες, αρχικά στα σπίτια τους, μετά στα δικά του, αργότερα στην παραμυθένια Neverland.

Η σχέση των παιδιών με τον Τζάκσον ήταν σχέση αγάπης, φιλίας, δωρεάν διακοπών, ταξιδιών με ιδιωτικό αεροσκάφος. Έμεναν στα καλύτερα ξενοδοχεία, αγόραζαν ότι ήθελαν και περνούσαν μαγικές μέρες.Ο Γουέιντ συμμετείχε στην περιοδεία του καλλιτέχνη ο οποίος τον δίδασκε και χορό, ενώ  για τον Τζίμι ήταν υποστηρικτής στην φιλοδοξία του να γίνει σκηνοθέτης στο επίπεδο του Σπίλμπεργκ, όπως του έλεγε ο Μάικλ.


Εκτός από τις μαγικές υπήρχαν και οι σκοτεινές στιγμές όπου μετά το τέλος της κάθε μέρας τα αθώα παιχνίδια διαδέχονταν αγγίγματα στα γεννητικά όργανα, αυνανισμοί, φιλιά στο στόμα, στοματικός έρωτας και άλλα σεξουαλικά ''παιχνίδια''.















Οι δύο άντρες περιγράφουν με λεπτομέρειες τις πράξεις εκείνες που δεν έγιναν ποτέ με τη βία και για πολύ καιρό θεωρούσαν πως όλα αυτά είναι μέρος της φιλίας τους αλλά και ένας τρόπος να ευχαριστήσουν τον νέο τους φίλο. 


Στις πρώτες ανακρίσεις που διενεργήθηκαν μετά τις κατηγορίες εναντίον του για σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, υποστήριζαν και δημόσια τον Τζάκσον, στη συνέχεια άρχισαν να συνειδητοποιούν τι ακριβώς είχε συμβεί και πως η σιωπή οφειλόταν στο γεγονός ότι το είδωλο τους είχε καταφέρει να τους πείσει πως αν έλεγαν ποτέ την αλήθεια θα καταστρεφόταν η ζωή τους και θα οδηγούνταν στη φυλακή.






Όσο για τους γονείς τους, δεν είχαν καταλάβει τίποτα.

Αυτό και αν είναι περίεργο.


Αν δεχτούμε ότι δεν είχαν ιδέα, είναι δυνατόν να αφήνεις το πεντάχρονο ή επτάχρονο παιδί σου να μένει και να κοιμάται μαζί έναν σχεδόν άγνωστο ενήλικο άνδρα; Όχι πως αν τον ήξεραν χρόνια θα ήταν νορμάλ να κοιμούνται μαζί του και να περνούν μέρες μαζί του χωρίς εκείνους. Μήπως αρνιόντουσαν να δουν την πραγματικότητα; 


Οι δύο μητέρες είναι ξεκάθαρο ότι είχαν ξετρελαθεί με τον πολυτελή τρόπο ζωής, τα ακριβά δώρα, τα ταξίδια αλλά και την υπόσχεση πως θα εξασφάλιζε τα παιδιά τους και θα πραγματοποιούσε κάθε τους όνειρο. Ίσως γι αυτό και να μην έδιναν σημασία, γιατί έτσι τους βόλευε.


Ο Μάικλ κράτησε την υπόσχεση. Ο ένας κατάφερε να γίνει χορογράφος της Μπρίτνει και των Ν Sync και ο άλλος να σπουδάσει σκηνοθεσία με τη σχολή να πληρώνεται από τον Τζάκσον.








Οι δύο γυναίκες είχαν γίνει φίλες με τον σταρ, του εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους και τον θεωρούσαν μέλος της οικογένειας τους. Μιλούσαν για πολλές ώρες μαζί του στο τηλέφωνο (όπως και τα παιδιά φυσικά) και τον φιλοξενούσαν στα σπίτια τους κάνοντας τον να νιώθει πως μπορεί να έχει και μια κανονική ζωή.


Μήπως αυτός ήταν ένας τρόπος να τους κάνει να τον εμπιστευτούν ώστε να πιστεύουν πως είναι ακίνδυνος;



Τα πράγματα ήταν και είναι περίπλοκα.



Αν και στο ντοκιμαντέρ τις ρωτούσαν «πως μια μητέρα άφηνε το επτάχρονο γιο της να κοιμηθεί με έναν άντρα 30 χρόνων;» εκείνες δεν μπορούσαν να απαντήσουν. 



Θεωρούσαν τον Μάικλ Τζάκσον όπως λένε, ένα παιδί, έναν ενήλικο άνδρα που δεν είχε ζήσει παιδικά χρόνια καθώς δούλευε από πολύ μικρός και δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι θα μπορούσε να κάνει ποτέ κακό σε ένα παιδί και μάλιστα ήταν σίγουρες πως τα παιδιά τους θα ομολογούσαν αν τα είχε κακοποιήσει ή όχι. 



Δεν τις πιστεύω. Ζούσαν το όνειρο και αδιαφορούσαν για τα παιδιά τους, γιατί το μόνο που τις ένοιαζε ήταν η πολυτελής ζωή δίπλα στον μεγαλύτερο σταρ του πλανήτη και το πως θα καταφέρουν να ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες τις δικές τους αλλά και εκείνες που είχαν για τα παιδιά τους.



Η μητέρα του Σέιφτσακ θυμάται πως όταν έμαθε ότι ο Μάικλ Τζάκσον πέθανε, χόρευε από τη χαρά της επειδή δεν θα ξαναπροκαλούσε ποτέ κακό σε ένα παιδί. 




Η μητέρα του Ρόμπσον που είχε γίνει πιο στενή φίλη του Μάικλ, δεν ήξερε τίποτα μέχρι πολύ αργά, ακόμη και μετά το θάνατο του. Λίγο πριν το τέλος της ταινίας ομολογεί πως αν ήξερε πως ήταν άρρωστος ίσως να τον συγχωρούσε, αλλά πως μάλλον δεν θα μπορέσει ποτέ να συγχωρέσει τον εαυτό της.




Ο Γουείντ Ρόμπσον και ο Τζίμι Σέιφτσακ αποφάσισαν να μιλήσουν για όσα έζησαν όταν έγιναν γονείς γιατί όταν κοιτούσαν τα παιδιά τους έβλεπαν τον εαυτό τους όταν κακοποιούνταν από τον Μάικλ Τζάκσον. 



Ο Σέιφτσακ αποκάλυψε και την «τελετή γάμου» που πραγματοποίησαν οι δυο τους μέσα στο δωμάτιο του Μάικλ Τζάκσον, παρουσιάζοντας στην κάμερα ταυτόχρονα τα κοσμήματα που του δώριζε ο σταρ.
Δήλωσε επίσης πως ως παιδί του άρεσαν πολύ τα κοσμήματα και ότι ο Τζάκσον τον αντάμειβε με τέτοιου είδους δώρα για να προχωρεί, στη συνέχεια, σε σεξουαλικές πράξεις. «Μου έλεγε ότι πρέπει να του «πουλήσω» κάτι για να κερδίσω το κάθε δώρο».

«Ήμασταν σαν παντρεμένο ζευγάρι. Και λέω «παντρεμένο» γιατί είχαμε κάνει μια γαμήλια τελετή. Την κάναμε στην κρεβατοκάμαρά του και ανταλλάξαμε κάποιους όρκους σαν να δεσμευόμασταν για πάντα. Το γαμήλιο δαχτυλίδι είναι ωραίο, έχει μια σειρά από διαμάντια».
Τη στιγμή που περιγράφει τη «γαμήλια τελετή», δείχνει τα δώρα που του έδινε ο Μάικλ Τζάκσον, κρατώντας και παρουσιάζοντας τα κοσμήματα και το γαμήλιο δαχτυλίδι, με τα χέρια του να τρέμουν.

Την πρώτη φορά που κατηγορήθηκε ο Τζάκσον για σεξουαλική κακοποίηση τα βρήκε εξωδικαστικά με την οικογένεια δίνοντας όπως λένε γύρω στα 20εκ. δολάρια, ενώ κάποια χρόνια αργότερα για μια νέα αντίστοιχη κατηγορία, το δικαστήριο τον αθώωσε και ένας από τους μάρτυρες υπεράσπισης ήταν o Ρόμπσον που τώρα τον κατηγορεί.


Αυτό το είπε ότι το έκανε γιατί δεν άντεχε στην ιδέα ότι θα μπει ο Μάικλ στη φυλακή. Μπορεί να είναι και έτσι, να φοβόταν μήπως τον πληγώσει.




Άντεξα να δω και τα δυο μέρη του ''Leaving Neverland'' αλλά και την εκπομπή της Όπρα, ''Αfter Neverland'', με το στομάχι μου να έχει γίνει κόμπος.


Οι πρωταγωνιστές του Leaving Neverland στην Όπρα









Η Γουίνφρεϊ, που είναι κι η ίδια θύμα σεξουαλικής επίθεσης, στο πλαίσιο ενός ειδικού αφιερώματος που προβλήθηκε μετά το δεύτερο μέρος, πήρε συνέντευξη από τα θύματα του ποπ σταρ, ενώπιον ενός κοινού θυμάτων σεξουαλικής κακοποίησης.

Όταν ρώτησε η παρουσιάστρια τους δυο άντρες αν εξήγησαν στις μητέρες τους με λεπτομέρειες τι τους είχε συμβεί, εκείνοι απάντησαν η μια δεν θα το άντεχε (η Ρόμπσον) και είδε την ταινία με κομμένα τα συγκεκριμένα αποσπάσματα και η άλλη δεν γνωρίζει τα πάντα.





Η Όπρα επισήμανε στους δύο άνδρες ότι το πιθανότερο θα βρεθούν ενώπιον ενός κύματος οργής.
«Θα αντιμετωπίσετε όλη την οργή» είπε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. «Θα την αντιμετωπίσετε. Εγώ θα την αντιμετωπίσω. Όλοι μας θα την αντιμετωπίσουμε» υπογράμμισε, προτού ο Ρόμπσον της απαντήσει ότι έχει ήδη δεχθεί απειλές σε βάρος της ζωής του. 


Στην ερώτηση της Γουινφρει αν έχουν συγχωρέσει της μητέρες τους εκείνοι απάντησαν πως βρίσκονται προς αυτή την κατεύθυνση.
Και οι δυο κατήγοροι του Τζάκσον δήλωσαν στην Όπρα πως αν ζούσε ο σταρ δεν θα ομολογούσαν δημόσια τις πράξεις του, κάτι που είναι αντιφατικό με όσα έχουν ''εξομολογηθεί''.



Δηλαδή αν ζούσε, πως θα μπορούσαν να συνεχίσουν να σιωπούν αφού είχαν συνειδητοποιήσει τις αρρωστημένες πράξεις του; Πώς είναι δυνατόν να μη θέλεις να κακοποιηθεί ξανά κανένα παιδί από τον τραγουδιστή και να μη μιλάς γιατί δεν θέλεις να τον δεις στη φυλακή;


Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην ταινία δεν αναφέρεται πως οι δύο άντρες έχουν ήδη καταθέσει αγωγές εκατομμυρίων κατά των κληρονόμων του Τζάκσον, αλλά και ότι επί τέσσερις ώρες αφηγούνται την ιστορία τους, χωρίς τον παραμικρό αντίλογο.


Όταν η Όπρα ρώτησε τον σκηνοθέτη σχετικά μ' αυτό το θέμα, εκείνος είπε πως το φιλμ είναι για τους δυο άντρες και το τι τους συνέβη και όχι μια ταινία για τη ζωή του σταρ. Ο Ριντ είχε δηλώσει ότι σκόπιμα επέλεξε να μην επικρίνει τον Τζάκσον «άμεσα ή να σχολιάζει τις ενέργειες, τα κίνητρά του ή τους λόγους του» και άφησε το ντοκιμαντέρ «αρκετά ουδέτερο ».


Το εμπάργκο στα τραγούδια του Μάικλ Τζάκσον 


Πολλοί ραδιοφωνικοί σταθμοί (όπως το BBC2) σε όλο τον κόσμο έχουν αφαιρέσει τη μουσική του Τζάκσον από τις λίστες αναπαραγωγής μουσικής, μετά την προβολή της σοκαριστικής ταινίας. 


Ακόμα και στην Ελλάδα οι σταθμοί ThemaRadio και Easy σταμάτησαν να παίζουν τα κομμάτια του καλλιτέχνη.


Στο Μάντσεστερ ένα άγαλμα του Τζάκσον αφαιρέθηκε από την έκθεση στο Εθνικό Μουσείο Ποδοσφαίρου. 










Οι αντιδράσεις της οικογένειας

Το Ίδρυμα διαψεύδει όλες τις καταγγελίες, κάνει λόγο για δολοφονία χαρακτήρα και προσέφυγε στη δικαιοσύνη κατά του δικτύου ΗΒΟ. Κατηγορεί δε τους Ρόμπσον και  Σέιφτσακ, που δήλωσαν ότι κακοποιήθηκαν σεξουαλικά ως παιδιά από τον Τζάκσον ως «οπορτουνιστές» και «ψεύτες». 

Τον Φεβρουάριο του 2019, η οικογένεια του Τζάκσον υπέβαλε αγωγή 100 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον του HBO  ζητώντας από ένα δικαστήριο να αναγκάσει το δίκτυο να συνεργαστεί σχετικά με το σχέδιό του για τη μετάδοση της ταινίας. Το HBO δεν μπορεί να εναχθεί για δυσφήμιση , καθώς ο Τζάκσον είναι νεκρός. Αντίθετα, η οικογένειά του ισχυρίζεται ότι το HBO παραβίασε τη συμφωνία του 1992, όταν το HBO συμφώνησε να μην «υποτιμήσει» ποτέ τη δημόσια εικόνα του Τζάκσον.  Την ημέρα της πρεμιέρας στο HBO του Leaving Neverland: Μέρος Πρώτο, η οικογένεια του Τζάκσον δημοσίευσε μια συναυλία τού Τζάκσον στο YouTube, το Ζωντανά στο Βουκουρέστι: Η Dangerous Περιοδεία . Την επόμενη μέρα, για να συμπέσει με την προβολή του δεύτερου μέρους , η οικογένεια δημοσίευσε άλλη μια συναυλία τού Τζάκσον, το Ζωντανά στο Wembley στις 16 Ιουλίου 1988 . 

Εκτός από τα αδέλφια και η κόρη του θρυλικού καλλιτέχνη συνεχίζουν όπως ήταν αναμενόμενο να τον υπερασπίζονται.

Η Πάρις Τζάκσον δεν έχει τοποθετηθεί δημοσίως, ωστόσο, πηγή δήλωσε στο People ότι η κόρη του Τζάκσον δεν πιστεύει τις κατηγορίες και στηρίζει απόλυτα τον πατέρα της. 


Οι Κριτικές

Στο Rotten Tomatoes , το Leaving Neverland έχει βαθμολογία έγκρισης 97% με βάση 65 κριτικές, και μέσο σκορ 7,76 / 10. Οι απόψεις συγκλίνουν στο εξής: "Κρίσιμο και προσεκτικό, το Leaving Neverland αναδεικνύει το βάθος της σύνθετης μετά το θάνατο σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών όπως βιώνουν οι ενήλικες επιζώντες στο ντοκιμαντέρ". Στο Metacriticέχει μέσο όρο 85 στα 100, γεγονός που υποδηλώνει "παγκόσμια αναγνώριση", με βάση 20 κριτικές. 
Στο Vanity Fair , ο Όουεν Γκλίμπερμαν περιγράφει τις ιστορίες των δύο ανδρών ως "συντριπτικά ισχυρές και πειστικές". 
Στο Entertainment Weekly , η Κρίστεν Μπάλντγουιν έβαλε στην ταινία Β. Την επέκρινε ως "θλιβερά μονόπλευρη" και κατέληξε στο συμπέρασμα: "Ως ντοκιμαντέρ, το Leaving Neverland είναι αποτυχία. Σαν θέαμα, όμως, είναι αξέχαστο. "  Στο Hollywood Reporter , ο Ντάνιελ Φιένμπεργκ έγραψε ότι το Leaving Neverland "είναι σχεδόν τόσο για τα 20+ χρόνια κατά τα οποία ο Ρόμπσον και ο Σέιφτσακ κρατούσαν μυστικά ή μάλιστα έλεγαν ψέμματα και κάλυπταν την αλήθεια όσο και για τα ίδια τα εικαζόμενα εγκλήματα. " Ολοκλήρωσε λέγοντας ότι "είναι αμφίβολο ότι θα νιώθετε ακριβώς ό,τι νιώθατε και πριν το παρακολουθήσετε"  Η Daily Telegraph της έβαλε πέντε στα πέντε αστέρια, χαρακτηρίζοντάς την ως μια "τρομακτική εικόνα της παιδικής κακοποίησης ". 


Ο Ντέιβιντ Φίαρ έγραψε στο Rolling Stone : "Προσφέροντας στους άντρες αυτούς ένα φόρουμ, αυτό το ντοκιμαντέρ επέλεξε σαφώς μια πλευρά. Ωστόσο, η λεπτομέρεια με την οποία περιγράφει αυτή την ιστορία των καταγγελιών και ο τρόπος που τα εξατομικεύει σε εκπληκτικό βαθμό, είναι δύσκολο να αποδυναμωθεί ". Ο Ντέιβιντ Άιρλιχ του Indiewire έγραψε ότι η ταινία ήταν “στεγνός” και “δύσκολα σπουδαίος κινηματογράφος”, αλλά ότι ήταν “ένα σημαντικό έγγραφο για έναν πολιτισμό που ακόμα δεν μπορεί να δει καθαρά στη σκιά του Μάικλ Τζάκσον”. 
Στο Slate , ο Σαμ Άνταμς έγραψε ότι «Το μεγαλύτερο εμπόδιο που το Leaving Neverland πρέπει να ξεκαθαρίσει είναι το γιατί ο Ρόμπσον και ο Σέιφτσακ μιλάνε για όλα αυτά τώρα και ισχυρίζονται πως συνέβησαν πράξεις που έχουν αρνηθεί στο παρελθόν, μεταξύ άλλων κατά τις μαρτυρίες τους για την υπεράσπιση του Τζάκσον εναντίον άλλων κατηγορουμένων». 
Η Αλίσα Γουίλκινσον περιέγραψε το ντοκιμαντέρ ως «μία συγκλονιστική υπόθεση εναντίον του Μάικλ Τζάκσον» που «μπορεί να αλλάξει για πάντα την υστεροφημία του ποπ ειδώλου ». 


Γράφοντας στη Chicago Sun Times , ο Ρίτσαρντ Ρόπερ δήλωσε: "Έχοντας δει τη συγκλονιστική και αναμφισβήτητα πειστική ταινία, δεν μπορώ να πω με 100 τοις εκατό βεβαιότητα ότι ο Τζάκσον κακοποίησε τα υποτιθέμενα θύματα - αλλά τουλάχιστον, μας θυμίζουν πόσο παράξενο ήταν για αυτόν τον άνθρωπο να έχει καλλιεργήσει τέτοιες στενές σχέσεις με αρκετά αγόρια, ακόμα κι όταν οι λεγεώνες των οπαδών και των υποστηρικτών του το δικαιολογούσαν λέγοντας ότι ο Τζάκσον ήταν ακριβώς όπως ο Πίτερ Πάν και είχε ψυχή παιδιού και ήταν αθώος επειδή απλά δεν ήθελε να μεγαλώσει. "



Η τηλεθέαση
Η προβολή της 3ης Μαρτίου παρακολουθήθηκε από 1,29 εκατομμύρια τηλεθεατές. 
Η προβολή της 4ης Μαρτίου παρακολουθήθηκε από 0,927 εκατομμύρια θεατές. Η συνέντευξη After Neverland της Όπρα, η οποία προβλήθηκε μετά τη μετάδοση του δεύτερου μέρους, παρακολουθήθηκε από 0,78 εκατομμύρια τηλεθεατές.


Το σίκουελ του «Leaving Neverland»



Ο σκηνοθέτης Νταν Ριντ, δηλώνει ότι πρόθεσή του είναι να κάνει και σίκουελ του ντοκιμαντέρ παρουσιάζοντας περισσότερα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης από τον Μάικλ Τζάκσον.



Αθώος ή ένοχος; Θύμα πλεκτάνης ή παιδοφιλος; Ποιος λέει αλήθεια και ποιος όχι; Ποιος ξέρει. Δεν θα μάθουμε την πραγματική αλήθεια, αλλά τα αναπάντητα ερωτήματα θα σκιάσουν για πάντα την εικόνα του Βασιλιά της Pop.


Εγώ μάλλον θα συνεχίσω να ακούω τη μουσική του, αν και μια φωνή μέσα μου αναρωτιέται αν αυτό είναι το σωστό.



H Χώρα του Πότε δεν είχε χάσει μόνο τον Πέτερ Παν, αλλά και η μαγεία της ...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Facebook Twitter YouTube